تام ماین (زاده ۱۹ ژانویه ۱۹۴۴) یک معمار ساکن لس آنجلس است. ماین در واتربری کانکتیکات به دنیا آمد. او معماری را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (۱۹۶۸) و بعداً در دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۷۸ با برنامه ریزی اجتماعی و برنامه ریزی شهری تحصیل کرد. او با دریافت مدرک لیسانس خود به عنوان یک برنامه ریز شهری زیر نظر معمار کره ای الاصل کی سو پارک شروع به کار کرد و در حال حاضر مدیر شرکت معماری Morphosis در سانتا مونیکا، کالیفرنیا است.
ماین در سال ۱۹۷۵ همراه با لیویو سانتینی و جیمز استافورد به مایکل بریکلر و مایکل روتوندی پیوست. آنها توانستند یک فلسفه طراحی ایجاد کنند که ناشی از علاقه به تولید اثر با معنایی است که میتوان آن را با جذب فرهنگی که برای آن ساخته شده است درک کرد (با هدف توسعه معماری که از مرزهای عادی اشکال سنتی دوری کند). این کار کیفیت لایه ای دارد و از نظر بصری، معماری شرکت شامل فرمهای مجسمهسازی است. در سالهای اخیر، چنین جلوههای بصری بهطور فزایندهای از طریق تکنیکهای طراحی کامپیوتری امکانپذیر شده است که ساخت فرمهای پیچیده را ساده میکند. چنین دستاوردهایی باعث شد که ماین در سال ۲۰۰۵ جایزه معماری پریتزکر را دریافت کند.
Thom Mayne (born January 19, 1944) is a Los Angeles-based architect. Maine was born in Waterbury, Connecticut. He studied architecture at the University of Southern California in 1968, and majored in social and urban planning at the Harvard Graduate School of Design in 1978. After completing his bachelor’s degree, he began working as an urban planner with South Korean-born architect Ki Suh Park. He is currently the director of Morphosis, an architecture firm based in Santa Monica, California. Main joined Michael Rotondi in 1975, along with Livio Santini, James Stafford and Michael Brickler. They have been able to develop a design philosophy that stems from an interest in creating works with understandable meaning by embracing the culture in which the work was created – pushing the usual boundaries that traditional forms circumvent. With the goal of developing transcendental architecture, Morphosis’ work has a layered quality. Visually, the company’s architecture includes sculptural forms. In recent years, such visual effects have become increasingly possible with computer design techniques that simplify the construction of complex shapes. For such achievements, Main won him the 2005 Pritzker Architecture Prize.