امروز قصد داریم در این مقاله با همراهی تیم مشاورمون در خصوص نکات مهم در اجاره نامه تجاری و اداری صحبت کنیم. تا انتهای بحث همراه ما باشید. برای نگارش قراردادهای اجاره املاک تجاری و اداری باید یک سری از اصول مورد توجه قرار گیرند. رعایت این اصول باعث میشوند تا قرارداد به لحاظ حقوقی دارای مشکل نباشد. اولین نکته مربوط به مشخصات دقیق ملک مورد نظر است. اگر قصد اجاره املاک تجاری و اداری را دارید، قبل از انجام معامله حتما به صورت حضوری از ملک بازدید کرده و با جزئیات آن آشنا شوید. شخص موجر موظف است پیش از معامله به بیان هر نقصی که در ملک وجود دارد بپردازد. در نهایت هم آن را صورتجلسه کرده و ذیل اجاره نامه قید کند.
مروری بر نکات مهم در اجاره نامه تجاری و اداری
از دیگر نکات مهم در اجاره نامه تجاری و اداری درج مشخصات طرفین معامله و سمت آنها به صورت کاملا دقیق در متن اجاره نامه است. مشخصات فردی، محل سکونت و کار، شماره تماس همراه و ثابت، شماره جایگزین اضطراری و… باید در مشخصات درج شوند. در صورت بروز اختلافات حقوقی در آینده نیز این مشخصات برای طرح دعوی به کمک طرفین خواهند آمد. دقت کنید که موجر نباید آدرس ملکی که اجاره داده را به عنوان اقامتگاه خود ذکر کند. مدت زمان قرارداد در اجاره املاک تجاری و اداری بسیار مهم است.
مالکان در اغلب موارد با قراردادهای اجاره بلند مدت توافق نمیکنند. به همین جهت باید شرایط کسب و کار خود را در نظر بگیرید تا در صورت تغییر محل اجاره دچار ضرر و زیان مالی نشوید. حین تنظیم قرارداد موجر باید از ماهیت و شرایط کسب و کار مستاجر اطلاع کافی داشته باشد. اگر مستاجر در این خصوص سکوت کند ممکن است در آینده به درخواست مالک یا موجر مجبور به تخلیه ملک شود. از دیگر نکات مهم در اجاره نامههای تجاری توجه به میزان مبلغ اجاره بها است. توجه داشته باشید که پرداخت مالیات بر درآمد در ملک تجاری بر عهدهی شخص مستاجر است.