سیستم Funnel یا قیف بازاریابی نشان دهنده مسیر مشتری برای خریداری محصول یا خدمات از یک سازمان می باشد. در واقع ورودی این قیف، تمامی افرادی هستند که تبلیغات سازمان مورد توجه آن ها قرار می گیرد. اما خروجی آن، نشان دهنده مشتریانی می باشد که سازمان موفق شده است با استراتژی های خاص خود اعم از خدمات پس از فروش و … آن ها را به خریدارانی وفادار تبدیل کند.
مراحل قیف بازاریابی
سیستم Funnel دارای 5 مرحله به شرح زیر می باشد:
- آگاه سازی: در این مرحله، سازمان با استفاده از روش های تبلیغاتی آنلاین یا آفلاین، سعی در آگاهی دادن به مشتریان و شناساندن برند خود دارد.
- جلب توجه: برای جلب توجه مشتریانی که از برند آگاهی پیدا کرده اند، باید یکسری مزیت های رقابتی ذکر شود.
- تبدیل شدن از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل: در این مرحله، مشتریان متقاعد می شوند که خرید از سازمان مربوطه، بهتر از خرید از سایر رقبا می باشد.
- وفادارسازی مشتری: تلاش برای تبدیل افراد به مشتریان وفادار، نوعی سرمایه گذاری خردمندانه است. زیرا با این کار، سرمایه اولیه شرکت چندین برابر می شود. برای وفادارسازی مشتری باید خدمات پس از فروش، انتقادات و … برای خریداران در نظر گرفته شود. در واقع باید رضایت آن ها به طور کامل جلب گردد تا تبدیل به مشتریان دائمی سازمان شوند.
- دفاع از برند توسط مشتری: در این مرحله، خریدار علاوه بر این که تبدیل به یک مشتری وفادار شده است، برند را در میان آشنایان و نزدیکان خود تبلیغ می کند و در برابر سایر برندها از آن دفاع می نماید.
بررسی حرفه ای سیستم Funnel
مدیرانی با هوش مالی بالا، هرگز سرمایه سازمان خود را در مسیر اشتباهی هزینه نمی کنند. این مدیران، با بررسی سیستم funnel مربوط به سازمان خود، همواره در پی نتیجه گیری از بازاریابی و تبلیغات و جذب مشتریان بیشتر می باشند. همچنین این افراد، مشتریان خود را پس از خرید رها نمی کنند و با ارائه خدمات پس از فروش به آن ها، سعی در تبدیل آن ها به مشتریانی وفادار دارند. با توجه به پیچیدگی این سیستم ها، بررسی آن ها نیازمند افرادی متخصص و خبره می باشد. شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه، با کارشناسان حرفه ای مجموعه مشاورمون در ارتباط باشید.